یادگیری زبان از طریق فناوری
فاطمه نامی
چکیده
به موازات شیوع جهانی بیماری کووید-19 در سال 2020 که به طور گسترده حوزه آموزش را تحت تأثیر قرار داد، بسیاری از مؤسسات آموزش عالی به دورهها و برنامههای کاملا برخط ترکیبی و/یا همزمان روی آوردند. میزان اثرگذاری هر یک از این روشها (یعنی دورههای ترکیبی کاملاً برخط در مقابل دورههای آنلاین با جلسات همزمان) در موفقیت زبانآموزان تا حد ...
بیشتر
به موازات شیوع جهانی بیماری کووید-19 در سال 2020 که به طور گسترده حوزه آموزش را تحت تأثیر قرار داد، بسیاری از مؤسسات آموزش عالی به دورهها و برنامههای کاملا برخط ترکیبی و/یا همزمان روی آوردند. میزان اثرگذاری هر یک از این روشها (یعنی دورههای ترکیبی کاملاً برخط در مقابل دورههای آنلاین با جلسات همزمان) در موفقیت زبانآموزان تا حد زیادی ناشناخته مانده است. پژوهشهای پیشین انجام شده پیرامون یادگیری ترکیبی (BL) در رشتههای مختلف از جمله آموزش زبانهای خارجی بیشتر بر دورههایی متمرکز بوده است که ترکیبی از جلسه های حضوری و آنلاین را شامل میشوند. پژوهش کمی شبه-تجربی حاضر تلاشی است برای مقایسه اثربخشی یک دوره کاملا برخط ترکیبی آموزش زبان انگلیسی فنی با مجموعه ای از جلسات همزمان برخط و محتوای تعاملی ناهمزمان با یک دوره برخط متشکل از جلسه های همزمان. پیشرفت زبانی 25 دانشجوی شرکت کننده در این دوره ترکیبی با دانشجویان حاضر در یک دوره برخط با جلسه های همزمان مقایسه شد. با استفاده از نتایج آزمون تی مستقل و زوجی بهدستآمده از دو مجموعه پیشآزمون و پسآزمون، مشاهده شد که در حالی که هر دو گروه در آزمون نهایی پیشرفت زبان به طور قابلتوجهی بهتر عمل کردند، دانشجویان شرکت کننده در دوره برخط متشکل از جلسه های همزمان عملکرد بهتری از دانشجویان دوره ترکیبی داشتند. این یافته ها بیانگر اهمیت طراحی دقیق کلاس های ترکیبی برخط از منظز ارائه جلسات و محتواست. یافته ها همچنین بر ضرورت افزایش تعامل میان فراگیرندگان و مدرس به منظور ارتقای اثرگذاری این دوره ها دلالت دارد.
یادگیری زبان از طریق فناوری
فاطمه نامی
چکیده
درحالی که استفاده از اپلیکیشنهایی که به طور ویژه برای زبان آموزی طراحی شدهاند شاهد گسترش چشمگیری در دهه اخیر بوده است، پژوهش های اندکی پیرامون اثرگذاری چنین اپهایی در یادگیری زبان به علاوه ویژگی های محتوایی و طراحی مورد نیاز در این برنامه ها از دیدگاه دانشجویان انجام گرفته است. پژوهش حاضر تلاشی است در جهت بررسی تاثیر استفاده ...
بیشتر
درحالی که استفاده از اپلیکیشنهایی که به طور ویژه برای زبان آموزی طراحی شدهاند شاهد گسترش چشمگیری در دهه اخیر بوده است، پژوهش های اندکی پیرامون اثرگذاری چنین اپهایی در یادگیری زبان به علاوه ویژگی های محتوایی و طراحی مورد نیاز در این برنامه ها از دیدگاه دانشجویان انجام گرفته است. پژوهش حاضر تلاشی است در جهت بررسی تاثیر استفاده از اپلیکیشن های یادگیری زبان در طول یک ترم آموزشی بر دانش نیمه تخصصی زبان انگلیسی دانشجویان و بررسی ویژگی ها و خصوصیات مورد نیاز در این اپ ها از دیدگاه آن ها. بررسی داده های به دست آمده از پیش و پسآزمون و فرم پرسشنامه پیرامون ویژگیهای اپلیکیشنها نشان داد که دانشجویانی که از اپلیکیشنهای تلفن همراه برای زبان آموزی استفاده مینمودند عملکرد بهتری در پسآزمون زبان نیمه تخصصی داشتند در مقایسه با آن دسته از دانشجویان که از اپهای زبان-آموزی دلخواه خود استفاده نکردند. با استفاده از روش تحلیل محتوا، پاسخ دانشجویان به پرسش مصاحبه مورد بررسی قرار گرفت تا ویژگی های ضروری اپ ها از دیدگاه آن ها مشخص شود. شرکت کنندگان 18 ویژگی را برجسته نمودند. این ویژگی ها در سه دسته: ویژگی های تلفن همراه هوشمند، ویژگی های محتوای آموزشی، و ویژگی های طراحی مورد نیاز برای زبان آموزی گروه بندی شدند. یافته های پژوهش حاضر اطلاعات مفیدی به طراحان اپلیکیشن های آموزشی پیرامون آنچه کاربران در این اپ ها مورد توجه قرار می دهند ارائه می-نماید.